Villkor/Policys
Miljöpolicy
SUNLIGHT HAR ALLTID MILJÖN I ÅTANKE
Vi ska skydda miljön genom att minimera förbrukning av resurser och undvika miljöförstöring. Vi strävar efter samarbete enbart med miljöcertifierade underleverantörer.Sunlight strävar efter att ha så miljövänliga tvätt rutiner som möjligt. All personal ska tänka och agera ur miljösynpunkt i sitt dagliga arbete.
Källsortering av återvinningsbara fraktioner. Förbrukningsartiklar ska användas i minsta möjliga utsträckning.
Avbokningsvillkor
Sunlight erbjuder avbokningsskydd 295:-/per rum avbokningsbart 24 timmar innan ankomst.
AV- ELLER OMBOKNING MED AVBESTÄLLNINGSSKYDD
Av- eller ombokning fram till 7 dagar innan ankomst kan ske helt kostnadsfritt.
Vid av- eller ombokning senare än 7 dagar innan ankomst fram till klockan 15.00
dagen innan ankomst behåller Sunlight det personliga avbeställningsskyddet.
AV- ELLER OMBOKNING UTAN AVBESTÄLLNINGSSKYDD
Av- eller ombokning fram till 7 dagar innan ankomst kan ske helt kostnadsfritt.
Vid av- eller ombokning senare än 7 dagar innan ankomst utgår full debitering.
I din bokningsbekräftelse hittar du fullständiga villkor och detaljer kring din bokning.
Tvistlösning
Detta avtal ska styras av substantiell lag i det land där hotellet är beläget, utan hänvisning till valet av lag och konflikträttsliga bestämmelser därav. Eventuella tvister som uppstår i samband med detta avtal ska i första hand lösas av domstolar inom det domkrets där hotellet är beläget och varje part underkastar sig ovillkorligt och oåterkalleligt den exklusiva jurisdiktionen för sådana domstolar.
Eftersom Sunlight hotell är medlem i Visita, kan du, som ett komplement till domstolsförfaranden, lämna in ditt klagomål till Visitas disciplinnämnd. Du hittar mer information om Visitas disciplinnämnd på www.visita.se.
Personuppgiftspolicy
Sunlight tar personlig integritet på största allvar och det är en viktig angelägenhet för oss att tillförsäkra en god säkerhet vad gäller lagring och behandling av dina personuppgifter.
Sunlight vill med denna personuppgiftpolicy tydligt och överskådligt visa hur vi hanterar dina personuppgifter.
1. PERSONUPPGIFTSANSVARIG
Personuppgiftsansvarig är Sunlight hotel conference & spa AB (organisationsnummer 556342-0768), Box 607, 611 10 Nyköping.
Telefon 0155 20 50 00
Mailadress johanna@sunlight.se
Alla har rätt att vända sig till personuppgiftsansvarig för att få upplysning om vilka personuppgifter vi lagrar och behandlar gällande den registrerade. Detta ska begäras skriftligt på ovanstående adress. Till denna adress lämnas även önskemål om rättelse eller radering av personuppgifter.
2. VAD ÄR EN PERSONUPPGIFT OCH VAD ÄR BEHANDLING AV PERSONUPPGIFT?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
Behandling av personuppgifter är allt som sker med en personuppgift. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.
3. HUR SAMLAR SUNLIGHT IN PERSONUPPGIFTER?
Sunlight samlar in personuppgifter på följande sätt:
* När du väljer att köpa eller begära offert gällande de tjänster vi tillhandahåller.
* När du uppdaterar din bokning eller gör nya köp.
* Från personer som agerar å dina vägnar.
* Då du begär ett samarbetsavtal eller önskar ingå ett leverantörsavtal.
* Via vår hemsida.
* I samband med användning av Sunlights digitala tjänster.
* Då du prenumererar på Sunlights nyhetsbrev.
* Från sociala medier, reklam- och analysleverantörer samt offentliga register.
* Via kameraöverbevakning.
* Då du söker anställning hos oss.
* När det finns ett avtal som reglerar att vissa personuppgifter måste sparas, till exempel anställningsavtal, leverantörsavtal
Insamling av personuppgifter samt behandling av dessa sker alltid i enlighet med rådande lagstiftning.
Kameraövervakningen är installerad som en trygghetsskapande åtgärd för våra medarbetare och gäster.
4. VILKEN INFORMATION SAMLAR SUNLIGHT IN?
Sunlight samlar bland annat in följande personuppgifter:
- Namn, adress, mailadress, telefonnummer, (personnummer för gymmedlemmar,) samt andra allmänna uppgifter.
- Eventuellt kontokortsuppgifter - som garanti för din bokning.
- Köphistorik.
- Feedback via våra kundundersökningar.
- Feedback på sociala medier och andra digitala plattformar.
- Webbläsarinformation.
- Kontaktuppgifter till personer som representerar företag som vi agerar leverantör åt, eller företags som är leverantör till oss.
- Statistik gällande inpasseringar och gruppträningsnärvaro för gymkunder.
Du kan, enligt eget val, välja att ge Sunlight personuppgifter utöver de allmänna personuppgifter som du bedömer kan ha betydelse, antingen av säkerhetsmässiga orsaker och/eller för att ge Sunlight möjlighet att skräddarsy tjänsten speciellt för dig.
Det kan exempelvis gälla information om:
* Funktionhinder
* Allergi
* Särskilda preferenser när det gäller livsmedel
* Medicinskt tillstånd
Om du väljer att göra det, anser Sunlight det samtidigt som samtycke till att registrera och lagra den här känsliga informationen om dig.
Förutom att ta emot information från dig, kommer Sunlight i vissa fall komplettera vår information med exempelvis information från tredje part, en gruppansvarig eller en samarbetspartner.
I sådana fall är det tredje partens uppgift att informera de registrerade gästerna om Sunlights villkor och gällande Personuppgiftspolicy. På samma sätt är det tredje partens plikt att tillhandahålla det nödvändiga samtycket för registrering och behandling av känslig information.
I det fall ni bokar hotellrum via OTA-kanaler (Online Travel Agency), till exempel Booking.com eller Hotels.com, är dessa tredjepartsföretag ansvariga för hur dina personuppgifter hanteras och att rådande lagstiftning följs. De är så kallade egna Personuppgiftsansvariga. De vidarebefordrar dina personuppgifter till oss för lagring och behandling av din bokning.
Om du som gymgäst handlar tjänster av oss via Beifys portal, agerar Benify som egen Personuppgiftsansvarig, och de ansvarar för hur dina personuppgifter hanteras samt att rådande lagstiftning följs.
5. KORTKÖP ONLINE
Sunlight använder Adyen och Trivec för att hantera kortbetalningar.
Vid beställningar och bokningar sparar Sunlight de uppgifter du har lämnat i upp till 6 månader, varefter uppgifterna raderas.
Utöver genomförande av själva beställningen används dessa uppgifter endast om du t.ex. vänder dig till oss med frågor, eller om det är något fel i beställningen.
6. COOKIES
Sunlight använder cookies för att förbättra din användarupplevelse. Här lagras information om besökarpreferenser och användarspecifik information om vilka sidor som användaren har besökt. Våra cookies sparar inte information såsom namn och personuppgifter.
Genom att inte stänga av cookies i webbläsaren och fortsätta använda webbplatsen samtycker du som besökare till vår användning av cookies.
7. VAD ÄR SYFTET MED INSAMLANDET?
Sunlight samlar endast in de personuppgifter som vi anser är nödvändiga för att bedriva vår verksamhet och kunna tillgodose kunden våra tjänster.
Det är den enskilda tjänsten, som både avgör vilka personuppgifter Sunlight samlar in och målet med insamlandet.
Sunlights mål med insamling av personuppgifter kan vara ett eller flera av följande:
- Administrera, tillhandahålla, utveckla och underhålla de tjänster vi erbjuder.
- Behandling av dina bokningar och köp av Sunlights tjänster.
- Kontakt med dig före, under eller efter din vistelse hos oss.
- Uppfyllande av din begäran om tjänster.
- Förbättring och utveckling av Sunlights tjänster.
- Anpassning av Sunlights kommunikation och marknadsföring till dig.
- Analys av ditt användarbeteende och eftermarknadsföring.
- Analysera statistik och användarbeteenden gällande våra tjänster.
- Informera våra gäster om erbjudande och kampanjer.
- Anpassning av Sunlights samarbetspartners kommunikation och marknadsföring till dig.
- Administration av din relation till Sunlight.
- Uppfyllande rådande lagstiftning.
8. DEN JURIDISKA GRUNDEN FÖR BEHANDLINGEN
Nedan redogörs för de juridiska grunder som Sunlight baserar behandlingen av dina personuppgifter på.
Sunlight kan exempelvis behandla dina personuppgifter för att det är nödvändigt för att fullgöra ett kontrakt där du ingår. Det kan exempelvis vara i samband med hotellvistelse, möten och/eller samarbetsavtal.
Sunlight kan även behandla dina personuppgifter för att kunna genomföra vissa handlingar och/eller förberedelser på din begäran, före ingående av ett kontrakt.
Behandlingen kan även göras för att Sunlight kan driva ett legitimt intresse, under förutsättning att detta inte går ut över ditt intresse.
Bland legitima intressen som Sunlight driver kan nämnas statistik, kundundersökningar, intressebaserad marknadsföring och analys av allmänt användarbeteende, bland annat i syfte att förbättra dina fördelar, din upplevelse, samt kvaliteten på Sunlights tjänster.
Om du upplyser Sunlight om särskilda preferenser och önskemål, eller information om ditt medicinskt tillstånd, funktionshinder matallergier eller liknande, använder Sunlight uppgifterna för att anpassa den aktuella tjänsten enligt dina anvisningar, samt din vistelse hos Sunlight i allmänhet.
Vid vissa tillfällen får Sunlight uppgifter från tredje part, exempelvis i samband med en gruppbokning och/eller en individuell övernattning för tredje part - exempelvis från en assistent eller liknande.
I sådana fall är den ansvariga för gruppen och/eller bokningen skyldig att informera de inblandade gästerna om Sunlights villkor och regler, samt aktuell personuppgiftspolicy.
Behandling av dina personuppgifter är dessutom ålagda Sunlight enligt lag. Det gäller exempelvis i samband med gästregistrering vid incheckning, där det av lagen framgår vilka personuppgifter Sunlight är ålagda att registrera.
9.HUR LÄNGE SPARAR SUNLIGHT DINA PERSONUPPGIFTER?
Sunlight sparar och behandlar endast de personuppgifter vi anser nödvändiga för att bedriva vår verksamhet.
Sunlight sparar endast dina personuppgifter så länge det finns ett legitimt ändamål. Radering av personuppgifter sker kontinuerligt.
Sunlight sparar personuppgifter från dig som hotellgäst eller gymgäst i högst 2 år från din senaste vistelse hos oss.
Vi kan dock komma att spara dina så länge det föreligger affärsmässiga skäl, som till exempel till dess att full betalning erläggs.
Om du prenumererar på våra nyhetsbrev sparar vi dina uppgifter till dess att du avregistrerar dig från våra nyhetsutskick.
Sunlight är måste spara vissa personuppgifter längre än ovan angivet på grund av rådande lagstiftning, till exempel avtal och personuppgifter i form av bokföringsunderlag. Dessa personuppgifter raderas så fort lagkravet upphör.
10. MARKNADSFÖRING
Sunlight har ett berättigat intresse att marknadsföra våra tjänster till dig som är eller varit kund hos oss och delgivit oss dina kontaktuppgifter. När du delger oss din mail frivilligt eller handlar av oss via webben eller på annat sätt, kommer du att få utskick från oss i marknadsföringssyfte. Du kan när som helst avbryta dessa utskick genom att kontakta oss eller genom att avregistrera via länk vi utskicken.
11. DINA RÄTTIGHETER
- Du har rätt att få insyn i vilka personuppgifter Sunlight lagrar och behandlar om dig.
- Du har rätt att få infört rättelser och aktualisering av de personuppgifter Sunlight har registrerat om dig.
- Du har rätt att få de personuppgifter Sunlight har registrerat om dig raderade. Om du önskar få dina personuppgifter raderade, raderar Sunlight alla personuppgifter som Sunlight inte är skyldiga att spara enligt rådande lagstiftning.
- Om behandlingen av personuppgifter är baserad på ett samtycke från dig, har du rätt att dra tillbaka ditt samtycke. Då upphör all behandling, utom i de fall då Sunlight är ålagt enligt rådande lagstiftning att behandla personuppgifterna.
Åtkomsten till dina personuppgifter kan dock begränsas för att skydda andra personers privatliv, företagshemligheter och immateriella rättigheter.
Du kan genom skriftlig begäran hos Sunlight antingen få en utskrift av dina personuppgifter, få dina personuppgifter rättade, göra invändningar eller begära att få dina personuppgifter raderade.
Du kan även kontakta Sunlight om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med rådande lagstiftning eller andra rättsliga förpliktelser.
Vid begäran om rättelser och/eller radering av dina personuppgifter, undersöker Sunlight om förutsättningarna är uppfyllda och genomför i så fall ändringar eller radering så snart som möjligt.
Sunlight kan avvisa en begäran som antingen är orimligt upprepande, kräver oproportionerliga tekniska åtgärder, påverkar skydd av andras personuppgifter eller i situationer där den önskade handlingen kan anses vara ytterst komplicerad (till exempel begäran om uppgifter som uteslutande existerar som säkerhetskopior).
12. OM DU SÖKER ANSTÄLLNING HOS SUNLIGHT
När du söker anställning hos Sunlight behandlas de uppgifter du har givit Sunlight i samband med din ansökan. Dessa personuppgifter ligger till grund för att Sunlight ska kunna hantera ansökningar, genomföra intervjuer och fatta beslut i rekryteringsförfarandet.
Det rör sig normalt om allmänna personuppgifter, såsom namn, adress, telefonnummer och mail, uppgifter om utbildningsbakgrund samt uppgifter om nuvarande och tidigare yrkesverksamhet.
Dina uppgifter bevaras i pappersformat i arkivskåp hos vår HR-ansvarig. Ansökningar via mail skrivs ut och raderas därefter från mailen.
Rekryteringsprocessen hanteras av HR-ansvarig, VD och eventuellt tillhörande avdelningschef.
Om du blir anställd hos Sunlight sparas dina personuppgifter i enlighet med Sunlights Interna Personuppgiftspolicy.
Ansökningar från kandidater som inte anställs raderas omedelbart då rekryteringsprocessen avslutas.
13. FÖRVARINGSSÄKERHET OCH DELNING AV DINA PERSONUPPGIFTER
Sunlight tar personlig integritet på största allvar och det är en viktig angelägenhet för oss att tillförsäkra en god säkerhet vad gäller lagring och behandling av dina personuppgifter.
Vi ser det som en av våra allra viktigaste uppgifter att skydda dina personuppgifter. Vi har sett över hela vår organisation och skapat rutiner för lagring och behandling av personuppgifter som är väl förankrade hos våra medarbetare.
Sunlights säkerhetsprocedurer revideras löpande mot bakgrund av den senaste tekniska utvecklingen.
Utöver Sunlights interna system använder sig Sunlight av externa leverantörer av IT-tjänster, IT-system, betalningslösningar etc.
Sunlight har vissa underleverantörer som behandlar personuppgifter å Sunlights vägnar, så kallade Personuppgiftsbiträden. Sunlight har ingått Personuppgiftsbiträdesavtal med samtliga. Dessa avtal reglerar bland annat vilka personuppgifter biträdet får lagra och hur dessa personuppgifter ska behandlas, samt när de ska raderas.
För att kunna hålla högsta servicenivå delar Sunlight utvalda personuppgifter, bland annat på din begäran, med externa leverantörer såsom restauranger, hotell, arrangör av underhållning eller arrangör av aktivitet etc.
Sunlight kan i vissa fall även vara skyldigt att överlämna personuppgifter enligt lagen, eller efter beslut av en offentlig myndighet.
Sunlight raderar dina personuppgifter, när Sunlight enligt rådande lagstiftning inte längre är skyldigt att bevara uppgifterna, eller när det inte längre finns något syfte med behandlingen.
14. ÖVERLÅTELSE
Om Sunlight säljer, omorganiserar eller på annat sätt överlåter hela eller delar av vår verksamhet kan gästers personuppgifter komma att överlåtas samtidigt.
15. ÄNDRINGAR
Sunlight förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna Personuppgiftspolicy när Sunlight anser det vara nödvändigt. Det kommer då meddelas på Sunlights hemsida.
Force Majeur
Vid inträffandet av en exceptionell händelse, vare sig händelsen beror på högre hand såsom naturkatastrofer inkluderande men inte begränsat till vulkanutbrott, jordbävningar, långvarig torka, orkaner, översvämningar, plötsligt sjukdom och dödsfall till följd av epidemier och pandemier eller sociala force majeure såsom nya lagar, statens och organisationers ingripanden vars påverkan inkluderar men inte begränsar till uppror, krig, terrorism, restriktioner från regering eller annat som ligger utanför hotellets kontroll och förhindrar fullföljandet av avtalet, har hotellets rätt att häva avtalet utan skyldighet till ombokning, kompensation, återbetalning eller skadestånd. Hotellets åberopande av force majeure kommer att meddelas skriftligen till kund och kommer enbart att nyttjas som en sista utväg när ett oöverkomligt hinder föreligger till att leverera enlighet avtal och rimliga alternativa lösningar inte kan aktualiseras.
Rökning på rummet och övriga utrymmen
Alla rum, inklusive balkonger, och allmänna utrymmen på hotellet är rökfria. Om du, eller någon som du ansvarar för, bryter mot rökförbudet har hotellet rätt att debitera gästen för eventuella kostnader som uppstår, t.ex. extra städning. Rummen och allmänna områden är utrustade med röklarm. Om brandlarmet aktiveras på grund av rökning på rummen/allmänna områden/balkonger kommer gästerna att debiteras 15 000 SEK. Rökning är tillåten 10 meter från hotellets entréer enligt lokala bestämmelser.
Under din vistelse
Kunder förväntas uppföra sig på ett rimligt och ansvarsfullt sätt på Sunlight hotell och se till att deras gäster också följer detta. Det är inte tillåtet att agera på ett sätt som kan störa andra gäster. Om detta inte efterlevs kan gästerna bli ombedda att lämna hotellet och i så fall blir alla kostnader och tilläggskostnader omedelbart betalningsansvariga för gästen.
Kunden ansvarar för eventuell förlust eller skada som orsakas på hotellet av gäster eller besökare till gästen. Gästen kan bli skyldig att ersätta Sunlight hotells rimliga kostnader för reparation, städning eller ersättning av någon av Sunlight hotells egendom som skadats eller förlorats av en gäst.
Användning av gymmet är tillgängligt för gäster som har bokat ett paket som inkluderar tillgång till dessa tjänster. Sunlight hotell tillämpar en strikt åldersgräns på 18 år för gymmet. Innan användning av gymmet måste alla gäster informeras om gymmets riktlinjer, regler och användarvillkor.
Förvaring av värdesaker och bagage på rummet
Hotellet har rätt att, som säkerhet vid eventuell fordran mot dig, behålla bagage och i vissa fall, enligt gällande regler, sälja det. Lämna inte bagaget obevakat i lobbyn. Du kan förvara ditt bagage i hotellets bagagerum vid receptionen. Hotellet ansvarar inte för egendom som du förvarar på ditt hotellrum, inklusive föremål som förvaras i säkerhetsfacken. Hittegods sparas i maximalt 60 dagar.
Betalning
Förbetalning krävs för alla rumssatser som bokas direkt på vår webbplats. Sunlight hotell accepterar de vanligaste kredit-/betalkorten. Ditt betalkort/konto debiteras när vi bekräftar din bokning. Om du avbokar bokningen i förväg kommer din betalning att återbetalas genom att kreditera samma betalkort/konto som användes vid bokningen, under förutsättning att avbokningen var tillåten enligt tillämpliga prisvillkor. Observera att Sunlight hotell inte kan återbetala eventuella extra avgifter som din bank eller kreditkortsinstitut kan ha debiterat. Återbetalningar hanteras genom samma betalningskanal som användes vid bokningen.
Våra skyldigheter och dina krav
Om hotellet inte kan erbjuda dig ett rum enligt överenskommelse har du rätt att utan extra kostnad få ett likvärdigt eller bättre rum på hotellet eller på ett hotell av likvärdig standard (vid fullbeläggning/oväntad överbokning).
Tidigarelagd avresa och förlängd vistelse
Ändring av ankomstdatum, avresedatum eller rumstyp kan göras i enlighet med tillgänglighet på hotellet. Observera att prisvariationer kan förekomma för sådana ändringar. Om du önskar stanna på hotellet längre än planerat måste du informera receptionen om din avresa senast kl. 18.00 (lokal tid) dagen före din avresedag. Om hotellet inte längre kan erbjuda dig en förlängd vistelse kommer du att informeras om detta senast kl. 18.00 (lokal tid) dagen före din avresa.
Avbokning, ombokning och "No show"
Möjligheten att avboka eller omboka beror på villkoren för den valda priset vid bokningstillfället och bokningskanal. Läs därför alltid noggrant igenom den detaljerade beskrivningen av priset i samband med din bokning. Om prisvillkoren tillåter avbokningar eller ombokningar måste detta göras senast kl. 16.00 (lokal tid) dagen innan din ankomst. Om hotellet har haft kostnader som är specifikt relaterade till din bokning måste du ersätta dessa kostnader i sin helhet. För att avboka din reservation, vänligen kontakta bokning@sunlight.se.
Om du inte anländer utan att avboka, omboka eller kontakta hotellet senast kl. 16.00 (lokal tid) dagen innan din ankomstdag kommer du att debiteras för en (1) natt. Dina återstående nätter kommer att avbokas och frigöras för försäljning.
För bokningar som görs via en tredje part (OTA, t.ex. Booking.com, Hotels.com osv.) måste du i de flesta fall kontakta dem för avbokning eller ändringar av din reservation.